post

Ralli-SM Finaali

Tampereen SM-ralleihin ovat aina kuuluneet yleisö-EK:t. Viime vuonna yleisöä viihdytettiin mm. Teivon raviradalla, tänä vuonna kilpailjoiden ranteita notkistetaan Lempäälän Ideaparkissa sekä Valkeakoskella.

Rallin SM-sarjan osakilpailu 7/7, Lake City Rally, Tampere 29.-30.9.2017

Lake City Rally tuo SM-finaalin kauppakeskukseen ja Pirkanmaan ”perinneteille”

Ralli SM-sarja 2017 on kääntymässä lopuilleen ja katseet kääntyvät kohti Tamperetta – tai sieltä hieman etelään. On mestaruusfinaalin aika, Tampereen Urheiluautoilijat ry:n 29-30.9.2017 järjestämä RealPark – Lake City Rally, keskuspaikkanaan Lempäälän Marjamäessä sijaitseva RealPark-Ideapark kauppakeskittymä. Rallin kaikki kilpailukeskustoiminnot keskittyvät RealPark liikekeskuksen alueelle; kilpailu- ja mediatoimistot, katsastus, huolto- ja kokoomatauot, rallin lähtö niin perjantaina kuin lauantaina sekä lauantai-iltana kilpailun maali palkintojenjakoineen.

Kaukana ei ole rallin ensimmäinen erikoiskoekaan, kun ralli starttaa RealParkista perjantaina 29.9. klo 18, vain puoli tuntia myöhemmin, klo 18.31 käynnistyy erikoiskoe viereisen Kauppakeskus Ideaparkin eteläpäädyssä. Kauppakeskuksen pääovilta matkaa erikoiskokeelle tulee ainoastaan joitain kymmeniä metrejä, joten nyt viikonlopun ostosmatkasta syntyy kätevästi koko perheen rallimatka. Liikekeskusten yritykset ovat avoinna lähes kaiken aikaa kun rallissa tapahtuu. On todettava, että jos kilpailukeskuksen tarjoamia palveluja joskus moititaan suppeiksi, niin tuskin tällä kertaa. Halusitpa hankkia rallimatkallasi kaivinkoneen tai jotain pienempää, kaikkea löytyy. Ja rallitarjontakin alkaa itse asiassa jo torstaina 28.9. klo 17, jolloin Kauppakeskus Ideaparkin Keskusaukiolla käynnistyy yleisölle avoin rallin lehdistötilaisuus.

RealPark – Lake City Ralli käsittää 10 erikoiskoetta, 120 EK-km:iä, 3 erikoiskoetta perjantaina. ja 7 lauantaina. Ranteet notkistavan lyhyen Ideaparkin EK:n jälkeen siirrytään perjantai-illan jo hämärtyessä metsän siimekseen, kaksi vauhdikasta ”vaativaa kansallista tasoa” edustavaa erikoiskoetta, Latomaa ja Kaikunkulma, yhteensä runsaat 22 kilometriä.

Yötauolle tullaan RealParkiin, josta matka jatkuu lauantaiaamuna alkaen klo 9.00. Karavaanin kantaan liittyvät myös lyhemmän reitin, EK:t 4 – 8, ajavat ns. nuotittamattomat luokat. Jos perjantai-ilta verryteltiin niin nyt alkaa ralli, siirrytään sille tiestölle, josta on tullut Tampereen UA:n tavaramerkki – takavuosien Suurajo-tiet. Tuttuja toki, mutta eipä ole viime vuoden toisinto, suunnat ovat vaihtuneet. Aluksi hieman pitkä siirtymä, sitten Ekojärvi, Onkemäki, mennen, tullen Savo, kahdesti myös Uskila, suunta entinen, mutta hieman lyhyempi ja välissä viihdykkeeksi yleisölle, joka ei metsään lähde, Säterin Kihara Valkeakoskella.

Seitsemän osakilpailua käsittävän SM-sarjan kuudes osakilpailu ajettiin menneenä viikonloppuna Uudessakaupungissa, joten ajamatta on enää Lake City Rally. Finaalina sillä on erityisasema, siinä ovat jaossa puolitoistakertaiset SM-pisteet, jotka aina lisätään loppupisteisiin, kun taas aiemmista kuudesta osakilpailusta huomioidaan vain viisi parasta.

Sarjassa jaetaan mestaruudet kahdessa luokassa, kussakin erikseen 1- ja 2-ohjaajalle. Finaaliin tultaessa yhden luokan mestaruudet ovat jo ratkenneet. Nelivetoisten tuotantoautojen SM2-luokassa pari Eerik Pietarinen – Juhana Reunanen ajoi voitot viidessä ensimmäisessä osakilpailussa ja karkasi muiden tavoittamattomiin. Himmeämmistä mitaleista kuitenkin vääntö jatkuu.

Sarjan eräänlaisessa pääluokassa, SM1:ssä, mestaruus on kahden kauppa. Sarjajohtaja Teemu Asunmaan rengasrikko Uudessakaupungissa kiristi tilannetta, mutta kakkosena oleva Juha Salo tarvitsee finaalista 17 SM-pistettä enemmän kukistaakseen Asunmaan. Finaalin korotetuilla pisteilläkin se merkitsee, että Salon voittaessa Asunmaa saa olla korkeintaan neljäs. Toki motorsportissa kaikki on mahdollista.

Myös tulevaisuuden tähtien luokaksi kutsutussa SM3:ssa mestaruus on joko tahi. Emil Lindholm johtaa ja Miikka Hokkanen laukkaa 19 pisteen takamatkalla. Hieman tiukempi on tilanne SM4-luokassa, siinä Joonas Lindroosin ja Esa Ruotsalaisen ero on 11 pistettä. Kun ykkös- ja kakkossijan piste-ero on 10,5, ei peli ratkea pelkällä keskinäisellä voittokamppailulla. Himmeämmistä mitaleista niin tässä kuin muissakin luokissa käydään kinaa sitten jo useamman kilpailijan voimin.

SM-luokkien ohella sarjassa kamppaillaan F-ryhmän ja V1600-luokan Cup-mestaruuksista. Lake City Rallyssa on lisäksi useita kansallisia luokkia sekä siihen osallistuu, nykyisin yleiseksi käytännöksi muodostuneen tavan mukaan, vain osan reittiä ajavat ennakkotutustumattomat eli ns. nuotittamattomat luokat.

Teksti ja kuva: OOVEE

Kilpailun kuvaus
Kilpailun kokonaispituus on noin 398 kilometriä sisältäen 10 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 121 kilometriä. Luokilla 14-23 kokonaispituus on 231 kilometriä sisältäen viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 66 kilometriä.

Ilmoittautuminen
Lake City Rallin ilmoittautuminen päättyy 18.9. klo 23.59, lisätietoja KITI-kisapalvelusta

Rallin Kilpailukeskus
RealPark, Realparkinkatu 4, 37570 Lempäälä

Lehdistökeskus
RealPark, Realparkinkatu 4, 37570 Lempäälä

Aukioloajat
to 28.9. klo 16-19
pe 29.9. klo 10-24
la 30.9. klo 8-21

Akkreditointi
Akkreditointilomakkeen löydät tästä.

Akkreditointi loppuu perjantaina 22.9.2017 klo 16.00

Lehdistöpäällikkö, AKK
Sami Kolsi
050-5607293
sami.kolsi@autourheilu.fi

Tiedotuspäällikkö, Lake City Rally
Ossi-V. Takala
rr.tiim@gmail.com

Aikataulua

  • Lehdistötilaisuus: to 28.9. klo 17, Kauppakeskus Ideapark, Keskusaukio
  • Kilpailun lähtö osa 1: pe 29.9. Kilpailukeskus RealPark
  • Osan 1 reitiltä huoltoon tulo: alkaen pe 29.9. klo 20.55 (ennakko vapaa) RealPark
  • Kilpailun lähtö osa 2: la 30.9.klo 9.00 RealPark
  • Huolto: la 30.9. alkaen klo 11.45 RealPark
  • Huolto/kokoomatauko: la 30.9. alkaen klo 14.45 RealPark
  • Kilpailun maali: Nuotittamattomat lisäluokat la 30.9. alkaen klo 17 RealPark
  • Kilpailun maali SM- ja Cup-luokat+ muut nuottiluokat: la 30.9. alkaen klo 18.30 RealPark
  • Yleisö EK:t: EK 1 Ideapark, Lempäälä, pe 29.9. klo 18.31, ohjelmaa alkaen klo 16
  • EK 8 Säterin Kihara, Valkeakoski, la 30.9. klo 14

Rallipassit 
Hinta 25 €, myynnissä 25.9. alkaen
Rallipassien myyntipaikat näet tästä

EK-liput
Yleisö-EK:t 15€ (Ideapark myös perhelippu 25€, 2 aikuista+2 lasta alle 15 v.)
Yksittäisliput EK:ille 2-7 ja 9 -10: 10€ (kahdesti ajetut EK:t samalla lipulla)
Lapset alle 12 v. aina aikuisen seurassa ilmaiseksi

Kilpailun kotisivuille tästä
SM-pistetilanteeseen tästä

Lake City Rally Facebook:

https://www.facebook.com/lakecityrally/

Kuvagalleria
Rallin SM-sarja tarjoaa maksutta runsaasti kuvamateriaalia lehdistön käyttöön. Voit siirtyä kuvagalleriaan tästä.

Rallin SM-sarjan kanavat tarjoavat autourheilun kansallista huippuviihdettä pitkin kautta:
rallism.fi
facebook.com/rallism
twitter.com/rallism
instagram.com/rallinsmsarja

post

Rallimme suojelijan tervehdys

Rallimme suojelijan tervehdys Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö

Lempäälällä on ilo toivottaa Sinut rallin ystävä tervetulleeksi Marjamäkeen RealPark – Lake  City Rallyyn! Kunnallemme on suuri kunnia saada olla mukana tapahtumassa tarjoamalla ihanteellinen ympäristö kilpailulle. Kilpailutoimisto, huolto ja katsastus sijaitsevat kaikki toistensa läheisyydessä ja samalla alueella. Lempäälä on sloganinsa mukaisesti lähellä ja kilpailupaikka katsojillekin hyvin saavutettavissa moottoritieltä. Meille on helppo tulla myös raiteitse tai jopa lentäen.

Toivon, että ehdit rallin ohessa myös tutustua kilpailualueen liikkeiden tarjontaan ja tietysti äskettäin avattuun Ideaparkin urheilumaailmaan. Ralliurheilu, kuten moni muukin urheilulaji, on meillä arvossa. Lempäälä on tunnettu useammasta urheiluseurastaan ja -lajista. Määrällisesti eniten ja erityisesti nuoria harrastajia vetää jääkiekko, hiihto, salibandy ja jalkapallo. Olemme saaneet kuntaamme järjestettäväksi useita SM-tason kilpailuja, viimeksi nuorten Hopeasompa SM-hiihdot. RealPark – Lake City Rally  sopii mainiosti jatkoksi pirtaan.

Rallin suosio urheilulajina on viime vuosina kasvanut ja myös harrastajien määrä lisääntynyt. Siksi uskomme vakaasti, että katsojamääräkin tulee olemaan ennätyksellisen suuri juurikin RealPark – Lake City Rallyn kohdalla. Tämä runsaan 120 km:n ja 10 erikoiskoetta sisältävä ralli on SM-sarjan osakilpailuista kauden viimeinen ja siksi erityisen tärkeä niin osallistujille kuin meille. Olen varma, että kaikki viihtyvät Lempäälässä, toivottavasti niin hyvin, että palaatte tänne yhä uudelleen!

Heidi Rämö

Lempäälän kunnanjohtaja

post

Onnittelut Esapekka ja Janne!

Sorateiden Grand Prixiksi kutsuttu, ajan saatossa Jyväskylän Suurajoista 1000 Lakes Rallyn kautta Neste Oil Rallyksi muuntunut Suomen MM-ralli vuosimallia 2017 muistetaan pitkään..

Suoranaista historian havinaa, joka monelle toi mieleen 60-70-luvun kultaiset vuodet, saatiin kokea jo kisaperjantaina ja -lauantaina, kun sekä ek- että  yhteistulosten kärkisijoja hallitsi jopa neljä siniristilippua.

Toki aivan näin ruusuiseksi ei muodostunut lopputulos, sillä tekniikka ja raju kilpailu vaativat veronsa. Kuitenkin tapahtui ensimmäistä kertaa 2000-luvulla, että tuloslistan neljän kärkeen mahtui kolme suomalaista, vain viidesti oli tuona aikana viety tuplapaikat podiumilta.

Entäpä VOITTAJAT.

MM-sarjan ehdottomaan aateliin lukeutuvan Neste Oil Rallyn voittoon ajoivat, vasta neljännessä WRC-kisassaan, Esapekka Lappi – Janne Ferm. Saavutus jota voi luonnehtia mykistäväksi.

Parin tie vei MM-leikkiin, Toyotan kolmosautolla, vasta kesken kauden. Avauskisassa Portugalissa sijoitus oli 10., mutta seuraavaksi Sardiniasta irtosi jo kuusi pohja-aikaa ja Power Stagen voitto sekä yleiskilpailun neljäs sija. Sen sijaan Suomen MM-rallia edeltävässä Puolan osakilpailussa laji näytti mustimmat puolensa ja kohtalona oli keskeytys tekniikkamurheisiin, kilpailun varhaisessa vaiheessa ek:lla 4.

Neste Oil Rallyssa pari napsi alkupätkillä sekunteja pois sieltä ja täältä, nousten kilpailun johtoon perjantain ek:lla10 Lankamaalla. Sekuntitaistelu vaihtui lauantain ek:lla 15 Latvalan johdoksi, mutta hänen kohtalokseen koitui keskeytys vain neljä erikoiskoetta myöhemmin Ouninpohja 2:lla.

Loppu kisa oli Lappi-Fermin historiaa. Tarkalla ajolla, aivan viimeisiä repimättä kisa kypsyi heidän voittoonsa, 36 sekuntia ennen Elfyn Evansia.

Saavutus oli sensaatiomainen, ainutlaatuisuudessaan sanoisin ”Jyskälän” historian tuntevan vain yhden vastaavan, Kyösti Hämäläisen voiton vuodelta 1977.

Saavutus oli triumfi myös Toyotalle ja suomalaiselle autonrakennustaidolle. Voiton ohella laariin satoi kolmossijakin, Juho Hännisen, kartturinaan Kaj Lindström, uran ensimmäisen MM-podiumsijan myötä. Vain 0,3 sek tappio Power Stagella johti siihen, ettei kyseessä ollut kaksoisvoitto.

Saavutuksesta pieni siivu lohkeaa myös Tampereen UA:lle. Janne Fermin osakilpailuvoitto on seuran jäsenen kautta aikain paras MM-rallisaavutus. Jannen voittoa ja Sardinian nelossijaa edeltänyt paras suoritus oli Välimäen Jussin ajama viitossija niin ikään Sardinian MM-rallissa vuonna 2006.

Tampereen UA välittää Esapekalle ja Jannelle mitä parhaimmat onnittelut ja toivottaa tsemppiä kauden tuleviin koitoksiin.

 

Teksti ja kuva: OOVEE

post

TamUA tukee oman seuran kilpailijoita

Soini-Karilahti Pirelli Ralli 2016, kuva O-V. Takala

Tampereen UA tukee seuran lisenssillä kilpailevia RealPark Lake City Rallyssa
Jos kilpailet Tampereen UA:n lisenssillä 29.-30.9. järjestämässämme RealPark Lake City Rallyssa, olet oikeutettu seuran tukeen. Tämä tuki toteutetaan osallistumismaksun palautuksena ja on kaksiportainen.
a) Kun auton miehistöstä molemmat tai kuljettaja osallistuvat TamUA:n lisenssillä, suoritetusta osallistumismaksusta palautetaan 60 %
b) Kun auton miehistöstä vain 2-ohjaaja (kartanlukija) osallistuu TamUA:n lisenssillä, suoritetusta osallistumismaksusta palautetaan 20 %
Toimintaohje:
1) Ilmoittautuessaan kilpailija maksaa sääntöjen mukaisen luokkansa osallistumismaksun kokonaisuudessaan.
2) Kilpailun jälkeen (viiden päivän kuluessa) järjestäjä tilittää edellä olleiden kriteereiden mukaisen osallistumismaksun palautuksen
a) tilille, jolta osallistumismaksu on maksettu
tai
b) palautukseen oikeutetun ilmoittamalle tilille (kulukorvaushakemusta vastaan)

Mikäli aiheesta on kysyttävää tai jokin jäi epäselväksi, ota yhteyttä

Ossi-V. Takala
0400-835 871
rr.tiim@gmail.com

RealPark – Lake City Rally 2017 säännöt julkaistu

Lake City Rally säännöt julkaistu 12.7.2017

Ilmoittautuminen on avauttu, ilmoittautuminen tehdään AKK:n KITI-järjestelmän kautta

https://akk.autourheilu.fi//Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=4787&edit=0

Reitti on julkaistu

Nyt saat Rallipassit myös Lippu.fi:n kautta

https://www.lippu.fi/lakecityrally

Lippujen myynti ennakkoon on alkanut  Kauppakeskus Ideapark Info

Erikoiskoe EK1-Ideapark:

                      -Aikuis-lippuranneke hinta 15 €/ kpl

                      -Perhelippu-lippuranneke hinta 25 €/ 2 kpl

                      perhelipulla pääsee sisään perheen vanhemmat + 1-2 lasta ikä 0-15 v.

                      Alle 12 V lapset pääsevät aina sisään vanhempien seurassa ilmaiseksi.

Rallipassi 25 €, passilla pääsee katsomaan kaikki erikoiskokeet 10 kpl.

 

Ralli SM-sarjan 2017 päätöskilpailulla uudet puitteet

Alueen toimijoiden ja RealPark – Lake City Rallyn välinen yhteistyösopimus allekirjoitettiin 4.5. Lempäälän Kehitys Oy:n tiloissa. Allekirjoittajat vasemmalta KOY Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola, UM Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tom Olli, Lempäälän Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Löytty ja Tampereen UA:ta edustanut rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Markku Huhtanen

RealPark – Lake City Rally

On tullut jo tavaksi, että ralli SM-sarjan päätöstahdit taivutellaan Tampereen UA:n vieraana Pirkanmaan monimuotoisilla ralliteillä. Näin myös kuluvalla kaudella, mutta koska elämä on muutosta ja muutos elämää, koetaan syyskuun viimeisenviikonlopun (29 – 30.9.) ralli-ilottelussa melkoinen muodonmuutos. Toki niin kilpailijoille kuin katsojille tärkein asia – reitti, perustuu suurimmalta osalta perinteiseen ”taattuun tavaraan”, mutta aivan uudet puitteet saa kilpailun hermokeskus ja uusi on myös kilpailun nimi.

Liikekeskukset RealPark – Ideapark kilpailun keskiössä

SM-ralli on viime vuosina ollut vahvasti esillä Tampereen keskustassa, mutta ei tällä kertaa. Keskustan liikennettä haittaavat katutyöt ja rallin aikainen näyttely Messukeskuksessa saivat järjestäjän suuntamaan katseen kohti etelää – naapurikunta Lempäälään.

Torstaina 4.5. allekirjoitettiin Lempäälän Kehitys Oy:n neuvottelutiloissa RealPark ja Ideapark liikekeskusten sekä Tampereen UA:n välinen yhteistyösopimus Lake City Rallyn kaikista kilpailukeskustoiminnoista ja myös yleisöerikoiskokeesta kyseisten liikekeskusten alueelle.

Sopimuksen allekirjoittivat Lempäälän Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Löytty, UM Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tom Olli ja KOY Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola sekä järjestäjän puolesta Lake City Rallyn järjestelytoimikunnan pj. Markku Huhtanen Tampereen UA:sta.

Kilpailukeskukseen vain ”harppaus” Tampere – Helsinki valtatieltä

Kuten jo kilpailun nimi, RealPark – Lake City Rally, vihjaa, rallin hermokeskus sijaitsee RealPark-liikekeskuksessa, jonne löytääkseen ralliväki ei opasteviidakkoa tarvitse. Liikekeskus sijaitsee Lempäälän Marjamäessä, n. 13 km:iä Tampereelta etelään, välittömällä näköetäisyydellä Tampere – Helsinki (E12) valtatiestä.

Eikä pyöriskellä tarvitse perillekään, sillä samaan pihapiiriin sijoittuvat kaikki tarvittavat toiminnot. Kilpailutoimisto, katsastus, huoltoalue, Parc Fermé ja myös rallin lähtö sekä maali. Jopa kilpailun perjantai-iltana käynnistävä vajaan parin kilometrin yleisöerikoiskoe ajetaan vain muutaman sadan metrin etäisyydellä kilpailukeskuksesta, viereisen Ideaparkin kupeella.

SM-sarjan finaalissa on perinteisesti nähty runsaasti kansainvälistä väriä, viime vuoden Pirelli Ralliin osallistui yhdeksän eri kansallisuuden edustajia. Kuvassa venäläispari Gregory Berezkin – Evgeny Novikov taittamassa kilpailun avanneella Teivon yleisö-EK:lla. Myös tänä vuonna kisan käynnistää perjantai-illan yleisöerikoiskoe, mutta suorituspaikka vaihtuu Teivon raviradalta Lempäälän Ideaparkin kupeelle.

Hankit karkkia tai kaivinkoneen, ostosmatka voi olla myös rallimatka

Lähes kaikkea ajateltavissa olevaa tarjoavat ostoskeskukset ja niiden rallihenkinen ilmapiiri, yhdistettynä nykyisiin sallivampiin aukioloihin tarjoaa mahdollisuuden tehdä rallimatkasta myös ostosmatka tai päinvastoin, sillä viikonloppuostosten oheen voit liittää vaikka läheisen erikoiskokeen seuraamisen tai tutustua toimintaan huoltoalueella.

Ralliin henkeen pääset jo torstaina 28.9. Ideaparkin Keskusaukiolla, jossa järjestetään klo 17 alkaen, yleisölle avoin, rallin tiedotustilaisuus, jossa mukana myös kilpailijoita.

Koko rallin ajan kilpailukeskuksen alueelle, myös lähtö- että maaliseremonioihin, on yleisöllä vapaa pääsy. Alueen ainoan maksullisen tapahtuman muodostaa perjantaina ajettava avauserikoiskoe. Aikanaan myyntiin tulevia pääsylippuja samoin kuin koko kisan kattavia rallipaketteja myy Ideaparkin Info.

Viime vuonna SM-sarjan finaalivoittoa Tampereella juhli toistamiseen pari Juha Salo – Marko Salminen. Miten käy rallivuonna 2017 RealPark – Lake City Rallyssa. Se nähdään syyskuun viimeisen viikonlopun lauantai-illan hämärtyessä Lempäälän RealParkin pihamaalla.

 RealPark – Lake City Rally 10 EK:ta 120 EKkm:iä

Tampereen UA:n vuosien saatossa järjestämät monet SM-rallit ovat lähes poikkeuksetta pohjautuneet kaupalliseen nimeen. Tukijoiden vaihtuessa on vaikutelma tapahtuman jatkuvuudesta kuitenkin hämärtynyt. Tästä syystä kilpailun järjestäjä päätti lanseerata uuden, pysyväksi tarkoitetun, perusnimen Lake City Rally. Lake City, järvikaupunki, on seutukunnallinen nimi, jota jo aiemmin on tamperelaistapahtumissa jonkin verran käytetty. Onhan Tampere, jos mikä, sijainniltaan järvikaupunki ja vaikka ralli Tampereen kiertääkin, niin toki sen reitillä kymmenet järvet välppäävät.

RealPark – Lake City Rally on ralli SM-sarjan seitsemästä osakilpailusta viimeinen ja niistä ainoana siinä jaetaan SM-pisteet 1½ kertaisina. Painoarvoa lisää myös uusi käytäntö, jossa loppupisteissä huomioidaan aiemmista kuudesta osakilpailusta viisi parasta sekä jokaisella tämän viimeisen osakilpailun pisteet.

Ralli sisältää 10 erikoiskoetta yhteispituudeltaan runsaat 120 km:iä. Startti tapahtuu perjantaina 29.9. alkaen klo 18.31 ja ohjelmassa on kolme erikoiskoetta. Lauantaina startataan aamukahdeksalta, käsittäen seitsemän erikoiskoetta, joista kaksi ajetaan kahteen kertaan. Tämä tiestö on kokonaisuudessaan perinteistä ”Jyskälä-tiestöä”, sisältäen mm. viime vuoden rallista tutun Säterin Kiharan Valkeakoskella.

SM- ja Cup-luokkien ohella mukana on kattavat lisäluokat niin ”nuotilla” kuin ennakkoon tutustumatta. Ilman ennakkotutustumista ajavat luokat starttaavat tällä kertaa neljän erikoiskokeen reitilleen lauantaiaamuna.

Ossi-V. Takala

 

post

Ralli SM-sarjan 2016 päätöskilpailussa runsas osanotto

Kotimaisen ralli SM-sarjan taivaalla näyttävät sarastavan aurinkoisemmat ajat, ainakin mikäli on uskomista kauden 2016 viimeisen osakilpailun osanottajiin. Harvoin on menneen vuosikymmenen aikana nähty SM-sarjan päätöskilpailussa niin runsasta osanottoa kuin oli 2016 ajetussa Pirelli Rallissa Tampereella. Kaiken lisäksi kisan 160 ilmoittautunutta ovat enemmän kuin missään aikaisemmassa 2016 vuoden osakilpailussa. Nelivetoluokista toinen ehti jo ratketa ja toinen varmistui ilmoittautumisvaiheessa, mutta kiinnostus kilpailua kohtaan ei hiipunut. Kahta edelleen avoinna olevaa mestaruutta ja kaikkien luokkien himmeämpiä mitaleita ovat tavoittelemassa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kaikki ne joilla niihin vielä on mahdollisuus.
Osallistumisaktiivisuus on hyvä merkki, mutta vielä merkittävämpi on sarjan pääluokassa, SM 1:ssä, tapahtunut kehitys. Mukaan ilmoitetuista 21 autosta yli puolet eli täysi tusina lukeutuu nykyaikaiseen WRC2-kalustoon, käsittäen kahdeksan R5:sta ja neljä S2000-autoa. Eikä tässä vielä kaikki, vahvat huhut kertovat kehityksen jatkuvan ”luonnollisen kierron” merkeissä. Ensi kaudelle oltaneen hankkimassa lisää R5-luokan ajokkeja ja sen myötä nykykalustoa siirtyy uusien käskijöiden käsiin. Toteutuessaan tämä piristää merkittävästi tulevan vuoden ralli SM-sarjaa.
Uusia tuulia puhaltelee myös Pirelli Rallissa 2016, sen SM4-luokassa, kun varkautelainen Janne Eronen tuo viivalle Suomessa ennen näkemättömän Toyota GT 86 R3-kilpurin. Saksasta tänne rantautuva ajokki on takavetoinen, boxer-moottorinen aito ”kilpatykki”. On mielenkiintoista nähdä miten se taipuu suomalaisilla sorateillä. R2-autojen SM3-lokassakin nähdään uutuuskalustoa, onhan mukana jo Turun osakilpailussa debyyttinsä tehnyt Opel Adam R2.

Uutta kalustoa ja 80-luvun nostalgiaa

Uusi kalusto tekee tuloaan, mutta tiet jolla sitä taivutetaan sisältää vahvaa 80-luvun nostalgiaa. ”Tampereen tapaan” Pirelli Rallin reitti tukeutuu takavuosien Suomen MM-rallin ”Jyskälä”-tiestöön. Tänä vuonna se sisältää kaksi maininnan arvoista ”uutuutta”.
Rallin ”Henkka”-teeman mukaisesti ajetaan samaista nimeä kantava erikoiskoe Vesilahden Onkemäen-Krääkkiön teillä. Tämä erikoiskoe sisältää niitä teitä, jolla Henri Toivonen vuoden 1983 Suurajoissa teki yön pimeydessä erään huimimmista ajosuorituksista, kukistaessaan Opel Mantalla kaikki kanssakilpailijansa, nelivetoja myöten, tahtia ”sekunti per kilometri”. Saavutus joka tuotti erikoiskokeella 11 sekunnin pohjat.
Toinen uutuus on niin ikään 80-lukua ja vie toisenlaiseen maisemaan. Valkeakosken kaupungin kaduille, joilla vanhemman väen keskuudessa, vielä tänäkin päivänä elävät tarinat Suurajo-kilpailijain koukeroista Säterin Kiharalla. Tämä 3,2 kilometrinen sora-asfaltti kaupunki-EK on todella kihara. Kun katsojan yleensä, samassa paikassa kilpailijat kahdesti nähdäkseen, pitää odotella tuntikausia, niin tällä erikoiskokeella hän näkee ne kolmasti, eikä tarvitse odottaa kuin minuutti.

 

Pirelli Ralli / tiedote 21.9.2016
Ossi-V. Takala / 0400 835 871

 

Muistot ja nykypäivä löivät kättä 2016 Pirelli Rallissa

– Pimeä elokuinen aamuyö Toijalan takana kietoo Suurajo-kulkijat vaippaansa. Taskulampun valossa, 80-luvun ”penkkahuoltopaikan” kupeella, tutkitaan tulosliuskaa päätä puistellen: ”Jo oli Onkemäessä Henkka elementissään, sekunti ja kilometri nelivetoja päihin.”

– Avaraa kaupungin katua, puikkaus puiden lomaan puistotielle, vauhtisuoralta tiukkoihin vinkkeleihin; Peugeotit, Audit, Lanciat, MG Metrot siinä katsojan silmien alla. Se on muistojen Jyskälää, kolmikilometrinen Säterin Kihara Valkeakoskella, lähes kaupungin keskustassa.

– Sora lentää kun autot minuutin välein ampaisevat Teivon kaviouralle. Raviradan katetussa katsomossa kiirii vilkas puheensorina, kommentoinnin lomassa huomion saa myös tarjoiltu maukas pihvi sekä lasissa kupliva kuohuva. Se on rallimaailman nykypäivää.

Kaikkea tätä, muistoja ja nykypäivää, tarjoaa jälleen Pirelli Ralli, syyskuun lopulla ajettava kauden viimeinen SM-osakilpailu, jonka säännöt ja reitti julkaistiin nyt heinäkuun puolivälissä.  Näin rallin järjestäjä, Tampereen Urheiluautoilijat, jatkaa reitin suhteen sitä avoimuuden aikaa, josta viime vuonna saatiin pelkästään hyviä kokemuksia.

Viime vuoden tapaan rallin tositoimet starttaavat perjantaina 23.9. Teivon raviradan erikoiskokeella.  Tätä rallin avaustapahtumaa on edelleen kehitetty ja erityisen arvostuksen sille luo Henri Toivonen Memory-teema.

Teivosta matka jatkuu perjantai-illan toiselle erikoiskokeelle, joka on tuttu, mutta, ah, aina niin vaativa Pengonpohja.

Lauantaina seitsemän erikoiskoetta

Järjestäjän tuttu ”kultainen ohje” on Jyskälä-tiestöön pohjautuva reitti. Vaikka meistä riippumattomista syistä jouduimme suunniteltua suurempaan reittimuutokseen, Teivo pois lukien tämä kriteeri täyttyy edelleen. Tosin kaavailtua 150 EK-kilometrin tasoa emme saavuta, uudet erikoiskokeet eivät mahdollista kahta ajokertaa.

Kahdesti sen sijaan ajetaan Pirelli Rallissa tutut, lauantain lenkin avaava Savo sekä Uskila. Uutuus, jota kaikki tuskin muistavatkaan, on Jyskälän 80-luvun loppupuolen ohjelmistoon kuulunut, Säterin Kiharana tunnettu kaupunkierikoiskoe Valkeakoskella.

Lauantain painuessa iltapäivään siirrytään ”Toijalan taakse” kohti rallin kliimaksia. Niille Krääkkiön-Onkemäen teille joilla 1983 – 84 ralliyön pimeimpinä tunteina syntyivät Henkan eräät suurimmat Jyskälä-maineteot eli kuten Harri-veli muistelee: ” Yleensä juuri täällä hän hyökkäsi ja oli vahvimmillaan.”  Turhaan ei Pirelli Rallin EK no 8 kanna poikkeuksellista nimeä Henkka.

Vielä on ajamatta kisan viimeinen, toiseksi pisin erikoiskoe, lähes parikymmenkilometrinen Ekojärvi. Kun se on selvitetty ja noustu Tampereen Koskipuiston maalilavalle takana on 512 reittikilometriä, sisältäen 9 EK:ta ja 120 EK-km:iä MM-ralleissa mainetta ja sankaritekoja niittäneellä tiestöllä, joten miksipä ei, tämän vaativan reitin läpi käytyään muutkin kuin voittaja voi tuntea olevansa ”hero”.

> Reitti 2016 

 

Ossi-V. Takala
Pirelli Ralli, tiedotus
0400 835 871

post

Henri Toivosen muisto elää 2016 Tampereen SM-rallissa

> English news

Viime vuosien tapaan rallin SM-sarja päättyy Tampereella syyskuussa ajettavaan Pirelli Ralliin, järjestäjänä Tampereen Urheiluautoilijat ry, parhaillaan 60-vuotista toimintaansa juhliva maan vanhin UA-yhdistys.

Niin ikään tänä vuonna täyttyy kuusikymmentä vuotta tähdenlennon lailla kohti autourheilun huippua kiitäneen Henri ”Henkka” Toivosen syntymästä. Siitä kun tuo tähdenlento sammui, on kolme vuosikymmentä.

Jo vuosi sitten syntyi Tampereen UA:ssa ajatus kunnioittaa juhlarallissaan ”Henkan” muistoa ja saavutuksia. Kun myös omaiset suhtautuivat asiaan myönteisesti, on nyt osapuolten kesken solmittu sopimus, johon pohjautuen syksyn Pirelli Rallissa muistellaan tuota loistavassa nosteessa ollutta uraa.

”Hänen muistonsa tulee olemaan ”läsnä” läpi rallin, mutta lähestymistapamme ei ole markkinahenkinen, vaan nöyrän kunnioittava. Haluamme tarjota rallin seuraajille tilaisuuden palauttaa mieliin tämän uran tähtihetkiä ja ajatuksia siitä mihin se olisi saattanut kantaa, jos olisi saanut jatkua,” linjaa apulaiskilpailunjohtaja Toni Mäkinen.

Voitontahtoisena ja laskelmoivana sekä niin halutessaan suorastaan järkyttävän nopeana tunnettu ”Henkka” oli toisaalta leppoisan miellyttävä persoona, joka jaksoi vastailla myös niihin ”tyhmiin kysymyksiin”. Aikoinaan puhuttiin autourheilun suomalaisesta ”nen-aatelista”, tähän ”aateliin” Henri Toivonen on ehdottomasti paikkansa ansainnut.

Entä miksi Tampereen UA?

Toki ”Henkka” löytyy Tampereen rallien kunniataulusta vuoden 1978 voittajana ja muistetaan myös Tampereen UA:n Vauhtipäiviltä, kun hän v.1984 valloitti Ahveniston ajokkinaan C-ryhmän Le Mans Porsche 956, mutta ehkä kaikki kuitenkin peilautuu tulevaan ralliin.

Tampereen SM-rallien tavaramerkki on ollut ja on reitin tukeutuminen vanhaan ns. ”Jyskälä-tiestöön”, niihin joilla ”Henkka” oli vahvimmillaan.

Jyväskylää ajettaessa Henkka aina suunnitteli missä hän hyökkää, hyvin usein se tapahtui yön pimeydessä juuri Tampereen lenkillä”  muistelee Harri Toivonen veljensä Suurajo-strategiaa.

Kymmenessä Suurajossaan hän ehti tehdä monet jäljet Tampereen seudun erikoiskokeille ja näistä kumpuaa yksi syksyn rallin muistelukohde. Onhan tulevan Pirelli Rallin reitti jälleen vankasti ”Jyskälä-tiestöä”, joskin uudistuksia kokeneena. Kaavailtu, entinen reitti sai yllättäen toisenkin toimijan ja koska emme halunneet alueen asukkaille rallirasitetta vain kahden kuukauden välein, päätimme siirtyä muualle. Onneksi Hämeessä näitä Suurajo-teitä riittää.

20160422
Harri Toivonen ja Pirelli Rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja ”Nortti” Lehtinen

 

Kuva Henri Toivosesta: Marko Mäkinen

Ossi-V. Takala
Pirelli Ralli, tiedotus
0400 835 871

Suomen parasta SM-rallia 2013-2014-2015 Tampereella

Tampereella toistamiseen paras SM-ralli – taso korkealla myös vuonna 2015

 Kiire on kun vuosittain järjestää SM-rallin, mutta hetkeksi heittivät Pirelli Rallin tekijät vapaalle ja matkasivat Jyväskylään, AKK:n Mestareiden iltaan, jossa jälleen tämä Tampereen UA:n järjestämä sarjan päätöskilpailu palkittiin parhaimpana SM-rallina. Näinhän oli tapahtunut myös vuonna 2013, jolloin kilpailijat valitsivat sarjan parhaaksi niin ikään tamperelaisten järjestämän Castrol-rallin.

Ja jatkoa on luvassa, Tampereella rakennetaan täydellä tohinalla Pirelli Rallia malli 2015.

”Luonnollisesti saatu tunnustus tuntuu hyvältä ja otamme sen vastaan nöyrällä kiitollisuudella. Se että olemme onnistuneet, ei kuitenkaan anna aihetta henkseleiden paukutteluun. Rallitapahtuman järjestäminen on monen osa-alueen summa ja aina lähes kaikessa voi parantaa; se on tavoitteemme. Kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille mukana olleille ja kaikkia teitä myös tarvitaan tulevana syksynä, kun tähtäimessä on entistä tasokkaampi kamppailu,” linjaa ratamestarin tehtävistä rallin kilpailunjohtajaksi siirtyvä Toni Mäkinen.

Pirelli Ralli – tapahtumarikas sarjakauden päätös

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna, vuoden 2014 ralli SM-sarjan päättänyt Pirelli Ralli sisälsi tapahtumia ja käänteitä kuin kreikkalainen draama. Jo lähtöasetelma oli kutkuttava. Neljästä SM-luokasta vielä kolmessa mestaruudet odottivat ottajiaan, sillä vain yhdessä, SM 4:ssä, ne olivat jo jaettu.

Eikä tässä kaikki, ylimääräistä kihelmöintiä aiheutti, että ensimmäistä kertaa Suomen SM-rallien pitkässä historiassa mestaruus näytti matkaavan maan rajojen ulkopuolella – ja vieläpä kahdessa luokassa.

Oli ratkaisu mikä tahansa, niin ainakaan siitä ei tulisi helppo. Sen takasi Pirelli Rallin, päätöskilpailun arvoa vastaava reitti. Yhdeksän erikoiskoetta, 150 EK-km:iä, lähes kokonaisuudessaan perinteisen maineikasta ”Jyskälä-tiestöä.” Yksi EK perjantaina, kahdeksan lauantaina, jolloin tauolta ”loppulenkille” startattaessa edessä on vielä lähes 90 EK-kilometriä.

Pyrkimys tuoda ralli ns. ”ihmisten ilmoille”, toi kilpailukeskuksen, kaupungin liikuntapalveluiden suosiollisella tuella, Tampereen keskustaan Ratinan Stadionille; taukoalue sijoittui reitillisistä syistä Automuseo Mobiliaan Kangasalle.

Startti perjantain tummenevassa illassa, alkaen kello 18, vei legendaariseen Pengonpohjaan. Ratinan tuuliselta lähtölavalta suunnattiin kohti Kurua ja taivaalta riippuvaa yönmustaa pilvimassaa. Kuin kilpailijoita odottaen, erikoiskokeen käynnistyessä, Esteri avasi hanat, ja kaatosateen pimeydessä oli todellinen extreme valmis. Olosuhteita kuvaa erään kokeneen kilpailijan karu, joskin haltioitunut lausunto:” En milloinkaan ole kokenut vastaavaa. Vettä tuli taivaan täydeltä, pimeys imi valot, ikkunat huurtuivat. Kun tiesi pätkän vaativuuden, niin eipä paljoa pitänyt, ettei lähdössä pelottanut.”

Pieni ”pelko” kutitteli myös järjestäjää, mutta pahemmitta kommelluksitta takaisin Ratinaan ja yöparkkiin selviydyttiin, toki tapahtumia ja keskeytyksiä yön pimeydessä koettiin. Sade saavutti Ratinan ja yöparkkia edeltänyttä huoltoa tehtiin pisaroiden ropistessa huoltotelttojen katoille.

Pirelli Ralli 26.9.2014 19-52-27

 

Lauantaiaamun startti käynnistyi kello 8 kuulaan aurinkoisessa syysaamussa, eikä sateesta tietoakaan. Toki maisema oli märkä, minkä eräät kilpailijat saivat heti aamutuimaan karvaasti kokea.

Aamun reitti vei tutulle Sahalahden pätkälle, josta löytyy liukas Luikalan puusilta, yön sateen jäljiltä entistä liukkaampana. Hieman kummissaan katsottiin näytöiltä GPS-seurannan pallukoita, joita sillan päähän alkoi kertyä kasalla asti, siksi usein ”silta yli synkän virran” meni liian vauhdikkaasti. Joku hukkasi aikaa, joku keskeytti, täällä myös ratkesi Joni Nikon ja Viron Kaspar Koitlan välinen SM 2-luokan ”mestaruusmaaottelu”. Molemmat ulkoilivat, mutta Nikon rengastöiden jälkeen ei ero ollut kiinni ajettavissa.

Maaseutulenkiltä poikettiin Lielahden alueella ns. yleisö-EK:lla. Kilpailun kannalta vähämerkityksellinen nykäisy suunnattiin perheille helposti tavoitettavaksi rallielämykseksi, mutta kuinka ollakaan kyseinen lauantai sattui olemaan koulupäivä – ja vieläpä vanhemmille avoin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 11-58-59

 

Värikäs päivä päättyi lauantai-illan tummuessa Ratinan podiumille. Rallin ”pääluokan” SM 1 mestaruuden vei Viron Karl Kruuda – Martin Järveoja, mutta yksi taika säilyi, sillä vieläkään ei Tampereen UA:n rallissa voitto valunut vieraille maille, tällä kertaa sen vei pari Ari Vihavainen – Jani Vainikka. Toki ralli SM-sarjan henkilökohtaisista mestaruuksista puolet matkasi Viroon.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-59-13

 

Hyvän draaman tapaan Pirelli Rallin dramaattinen loppuhuipennus koettiin, osan kilpailijoista jo valmistautuessa voitonjuhliin, kilpailun viimeisessä kaarteessa, jossa ratkottiin SM 3 luokan paremmuus. Selkeästi kohti mestaruutta ajanut Joonas Lindroos lipsahti ulos ja tuli maaliin ajanottokennot ohittaen. Kilpailun tuomaristossa tämä johti hylkäykseen. Erikoiskokeella oli meneillään rallin livelähetys, joten tapahtuma taltioitui ”kaikelle kansalle” niin kilpailukeskuksen screenille, nettiin kuin TV:n jälkilähetyksiinkin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-18-19

 

Läpi rallin pudotuspelin luonteisena edennyt SM 3-luokan taistelu päättyi pistetaulukon neljänneltä sijalta startanneen parin Samuli Vuorisalo – Eetu-Pekka Hellsten Suomen mestaruuteen .

Pirelli Ralli 27.9.2014 19-15-06

Värikäs ja tapahtumarikas Pirelli Ralli oli ohi. Kuten aina kotiin matkasi sekä pettyneitä että onnistujia, myös järjestäjälle koitti tilinteon hetki. Ison kilpailun tekemisessä on aina haasteensa, mutta päällimmäiseksi nousi onnistumisen tunne, siksi runsaita olivat kilpailijain jakamat kiitokset.

Tästä on hyvä jatkaa! Kiitos kilpailijoille, yhteistyökumppaneille, yleisölle sekä kaikille mukana olleille!

 

Pirelli Ralli jälleen SM-sarjan päätöskilpailu

Tampereen UA ja Pirelli Ralli ovat jälleen mukana jo käynnistyneessä vuoden 2015 ralli SM:ssä. Sarjan päätöskilpailu ajetaan Tampereen ympäristössä 25.-26.9.

SM-sarjan ohella kilpailulla on NEZ-arvo ja siinä nähdään jälleen myös Mekonomen VOC-sarjan Volvot.

Rallin suunnitelmat ovat hyvässä vauhdissa, konseptin noudatellessa tutuksi tullutta linjaa, jossa reitin pääosan muodostaa ns. ”Jyskälä-tiestö.” Erikoiskokeet jakautuvat molemmille kilpailupäiville, mutta painottuvat luonnollisesti lauantaille ja sijainnin suhteen ”uutuuksiakin” on luvassa. Erikoiskoekilometrien kokonaismäärä tullee vuoden 2014 tasosta jonkin verran laskemaan.

Tavoitteena on säilyttää edelleen rallin näkyvyys Tampereen ydinkeskustassa, mutta kilpailukeskuksen suhteen tutkitaan eri vaihtoehtoja. Myös yhteistyötä Auto- ja tiemuseo Mobilian kanssa on tarkoitus jatkaa.

 

Lisätietoja kilpailusta saa tässä vaiheessa järjestelytoimikunnan puheenjohtajalta ”Nortti” Lehtiseltä (040 5588577) tai kilpailunjohtaja Toni Mäkiseltä (040 3022550).