Suomen parasta SM-rallia 2013-2014-2015 Tampereella

Tampereella toistamiseen paras SM-ralli – taso korkealla myös vuonna 2015

 Kiire on kun vuosittain järjestää SM-rallin, mutta hetkeksi heittivät Pirelli Rallin tekijät vapaalle ja matkasivat Jyväskylään, AKK:n Mestareiden iltaan, jossa jälleen tämä Tampereen UA:n järjestämä sarjan päätöskilpailu palkittiin parhaimpana SM-rallina. Näinhän oli tapahtunut myös vuonna 2013, jolloin kilpailijat valitsivat sarjan parhaaksi niin ikään tamperelaisten järjestämän Castrol-rallin.

Ja jatkoa on luvassa, Tampereella rakennetaan täydellä tohinalla Pirelli Rallia malli 2015.

”Luonnollisesti saatu tunnustus tuntuu hyvältä ja otamme sen vastaan nöyrällä kiitollisuudella. Se että olemme onnistuneet, ei kuitenkaan anna aihetta henkseleiden paukutteluun. Rallitapahtuman järjestäminen on monen osa-alueen summa ja aina lähes kaikessa voi parantaa; se on tavoitteemme. Kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille mukana olleille ja kaikkia teitä myös tarvitaan tulevana syksynä, kun tähtäimessä on entistä tasokkaampi kamppailu,” linjaa ratamestarin tehtävistä rallin kilpailunjohtajaksi siirtyvä Toni Mäkinen.

Pirelli Ralli – tapahtumarikas sarjakauden päätös

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna, vuoden 2014 ralli SM-sarjan päättänyt Pirelli Ralli sisälsi tapahtumia ja käänteitä kuin kreikkalainen draama. Jo lähtöasetelma oli kutkuttava. Neljästä SM-luokasta vielä kolmessa mestaruudet odottivat ottajiaan, sillä vain yhdessä, SM 4:ssä, ne olivat jo jaettu.

Eikä tässä kaikki, ylimääräistä kihelmöintiä aiheutti, että ensimmäistä kertaa Suomen SM-rallien pitkässä historiassa mestaruus näytti matkaavan maan rajojen ulkopuolella – ja vieläpä kahdessa luokassa.

Oli ratkaisu mikä tahansa, niin ainakaan siitä ei tulisi helppo. Sen takasi Pirelli Rallin, päätöskilpailun arvoa vastaava reitti. Yhdeksän erikoiskoetta, 150 EK-km:iä, lähes kokonaisuudessaan perinteisen maineikasta ”Jyskälä-tiestöä.” Yksi EK perjantaina, kahdeksan lauantaina, jolloin tauolta ”loppulenkille” startattaessa edessä on vielä lähes 90 EK-kilometriä.

Pyrkimys tuoda ralli ns. ”ihmisten ilmoille”, toi kilpailukeskuksen, kaupungin liikuntapalveluiden suosiollisella tuella, Tampereen keskustaan Ratinan Stadionille; taukoalue sijoittui reitillisistä syistä Automuseo Mobiliaan Kangasalle.

Startti perjantain tummenevassa illassa, alkaen kello 18, vei legendaariseen Pengonpohjaan. Ratinan tuuliselta lähtölavalta suunnattiin kohti Kurua ja taivaalta riippuvaa yönmustaa pilvimassaa. Kuin kilpailijoita odottaen, erikoiskokeen käynnistyessä, Esteri avasi hanat, ja kaatosateen pimeydessä oli todellinen extreme valmis. Olosuhteita kuvaa erään kokeneen kilpailijan karu, joskin haltioitunut lausunto:” En milloinkaan ole kokenut vastaavaa. Vettä tuli taivaan täydeltä, pimeys imi valot, ikkunat huurtuivat. Kun tiesi pätkän vaativuuden, niin eipä paljoa pitänyt, ettei lähdössä pelottanut.”

Pieni ”pelko” kutitteli myös järjestäjää, mutta pahemmitta kommelluksitta takaisin Ratinaan ja yöparkkiin selviydyttiin, toki tapahtumia ja keskeytyksiä yön pimeydessä koettiin. Sade saavutti Ratinan ja yöparkkia edeltänyttä huoltoa tehtiin pisaroiden ropistessa huoltotelttojen katoille.

Pirelli Ralli 26.9.2014 19-52-27

 

Lauantaiaamun startti käynnistyi kello 8 kuulaan aurinkoisessa syysaamussa, eikä sateesta tietoakaan. Toki maisema oli märkä, minkä eräät kilpailijat saivat heti aamutuimaan karvaasti kokea.

Aamun reitti vei tutulle Sahalahden pätkälle, josta löytyy liukas Luikalan puusilta, yön sateen jäljiltä entistä liukkaampana. Hieman kummissaan katsottiin näytöiltä GPS-seurannan pallukoita, joita sillan päähän alkoi kertyä kasalla asti, siksi usein ”silta yli synkän virran” meni liian vauhdikkaasti. Joku hukkasi aikaa, joku keskeytti, täällä myös ratkesi Joni Nikon ja Viron Kaspar Koitlan välinen SM 2-luokan ”mestaruusmaaottelu”. Molemmat ulkoilivat, mutta Nikon rengastöiden jälkeen ei ero ollut kiinni ajettavissa.

Maaseutulenkiltä poikettiin Lielahden alueella ns. yleisö-EK:lla. Kilpailun kannalta vähämerkityksellinen nykäisy suunnattiin perheille helposti tavoitettavaksi rallielämykseksi, mutta kuinka ollakaan kyseinen lauantai sattui olemaan koulupäivä – ja vieläpä vanhemmille avoin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 11-58-59

 

Värikäs päivä päättyi lauantai-illan tummuessa Ratinan podiumille. Rallin ”pääluokan” SM 1 mestaruuden vei Viron Karl Kruuda – Martin Järveoja, mutta yksi taika säilyi, sillä vieläkään ei Tampereen UA:n rallissa voitto valunut vieraille maille, tällä kertaa sen vei pari Ari Vihavainen – Jani Vainikka. Toki ralli SM-sarjan henkilökohtaisista mestaruuksista puolet matkasi Viroon.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-59-13

 

Hyvän draaman tapaan Pirelli Rallin dramaattinen loppuhuipennus koettiin, osan kilpailijoista jo valmistautuessa voitonjuhliin, kilpailun viimeisessä kaarteessa, jossa ratkottiin SM 3 luokan paremmuus. Selkeästi kohti mestaruutta ajanut Joonas Lindroos lipsahti ulos ja tuli maaliin ajanottokennot ohittaen. Kilpailun tuomaristossa tämä johti hylkäykseen. Erikoiskokeella oli meneillään rallin livelähetys, joten tapahtuma taltioitui ”kaikelle kansalle” niin kilpailukeskuksen screenille, nettiin kuin TV:n jälkilähetyksiinkin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-18-19

 

Läpi rallin pudotuspelin luonteisena edennyt SM 3-luokan taistelu päättyi pistetaulukon neljänneltä sijalta startanneen parin Samuli Vuorisalo – Eetu-Pekka Hellsten Suomen mestaruuteen .

Pirelli Ralli 27.9.2014 19-15-06

Värikäs ja tapahtumarikas Pirelli Ralli oli ohi. Kuten aina kotiin matkasi sekä pettyneitä että onnistujia, myös järjestäjälle koitti tilinteon hetki. Ison kilpailun tekemisessä on aina haasteensa, mutta päällimmäiseksi nousi onnistumisen tunne, siksi runsaita olivat kilpailijain jakamat kiitokset.

Tästä on hyvä jatkaa! Kiitos kilpailijoille, yhteistyökumppaneille, yleisölle sekä kaikille mukana olleille!

 

Pirelli Ralli jälleen SM-sarjan päätöskilpailu

Tampereen UA ja Pirelli Ralli ovat jälleen mukana jo käynnistyneessä vuoden 2015 ralli SM:ssä. Sarjan päätöskilpailu ajetaan Tampereen ympäristössä 25.-26.9.

SM-sarjan ohella kilpailulla on NEZ-arvo ja siinä nähdään jälleen myös Mekonomen VOC-sarjan Volvot.

Rallin suunnitelmat ovat hyvässä vauhdissa, konseptin noudatellessa tutuksi tullutta linjaa, jossa reitin pääosan muodostaa ns. ”Jyskälä-tiestö.” Erikoiskokeet jakautuvat molemmille kilpailupäiville, mutta painottuvat luonnollisesti lauantaille ja sijainnin suhteen ”uutuuksiakin” on luvassa. Erikoiskoekilometrien kokonaismäärä tullee vuoden 2014 tasosta jonkin verran laskemaan.

Tavoitteena on säilyttää edelleen rallin näkyvyys Tampereen ydinkeskustassa, mutta kilpailukeskuksen suhteen tutkitaan eri vaihtoehtoja. Myös yhteistyötä Auto- ja tiemuseo Mobilian kanssa on tarkoitus jatkaa.

 

Lisätietoja kilpailusta saa tässä vaiheessa järjestelytoimikunnan puheenjohtajalta ”Nortti” Lehtiseltä (040 5588577) tai kilpailunjohtaja Toni Mäkiseltä (040 3022550).

 

Vastaa