post

Ralli SM-sarjan 2016 päätöskilpailussa runsas osanotto

Kotimaisen ralli SM-sarjan taivaalla näyttävät sarastavan aurinkoisemmat ajat, ainakin mikäli on uskomista kauden 2016 viimeisen osakilpailun osanottajiin. Harvoin on menneen vuosikymmenen aikana nähty SM-sarjan päätöskilpailussa niin runsasta osanottoa kuin oli 2016 ajetussa Pirelli Rallissa Tampereella. Kaiken lisäksi kisan 160 ilmoittautunutta ovat enemmän kuin missään aikaisemmassa 2016 vuoden osakilpailussa. Nelivetoluokista toinen ehti jo ratketa ja toinen varmistui ilmoittautumisvaiheessa, mutta kiinnostus kilpailua kohtaan ei hiipunut. Kahta edelleen avoinna olevaa mestaruutta ja kaikkien luokkien himmeämpiä mitaleita ovat tavoittelemassa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kaikki ne joilla niihin vielä on mahdollisuus.
Osallistumisaktiivisuus on hyvä merkki, mutta vielä merkittävämpi on sarjan pääluokassa, SM 1:ssä, tapahtunut kehitys. Mukaan ilmoitetuista 21 autosta yli puolet eli täysi tusina lukeutuu nykyaikaiseen WRC2-kalustoon, käsittäen kahdeksan R5:sta ja neljä S2000-autoa. Eikä tässä vielä kaikki, vahvat huhut kertovat kehityksen jatkuvan ”luonnollisen kierron” merkeissä. Ensi kaudelle oltaneen hankkimassa lisää R5-luokan ajokkeja ja sen myötä nykykalustoa siirtyy uusien käskijöiden käsiin. Toteutuessaan tämä piristää merkittävästi tulevan vuoden ralli SM-sarjaa.
Uusia tuulia puhaltelee myös Pirelli Rallissa 2016, sen SM4-luokassa, kun varkautelainen Janne Eronen tuo viivalle Suomessa ennen näkemättömän Toyota GT 86 R3-kilpurin. Saksasta tänne rantautuva ajokki on takavetoinen, boxer-moottorinen aito ”kilpatykki”. On mielenkiintoista nähdä miten se taipuu suomalaisilla sorateillä. R2-autojen SM3-lokassakin nähdään uutuuskalustoa, onhan mukana jo Turun osakilpailussa debyyttinsä tehnyt Opel Adam R2.

Uutta kalustoa ja 80-luvun nostalgiaa

Uusi kalusto tekee tuloaan, mutta tiet jolla sitä taivutetaan sisältää vahvaa 80-luvun nostalgiaa. ”Tampereen tapaan” Pirelli Rallin reitti tukeutuu takavuosien Suomen MM-rallin ”Jyskälä”-tiestöön. Tänä vuonna se sisältää kaksi maininnan arvoista ”uutuutta”.
Rallin ”Henkka”-teeman mukaisesti ajetaan samaista nimeä kantava erikoiskoe Vesilahden Onkemäen-Krääkkiön teillä. Tämä erikoiskoe sisältää niitä teitä, jolla Henri Toivonen vuoden 1983 Suurajoissa teki yön pimeydessä erään huimimmista ajosuorituksista, kukistaessaan Opel Mantalla kaikki kanssakilpailijansa, nelivetoja myöten, tahtia ”sekunti per kilometri”. Saavutus joka tuotti erikoiskokeella 11 sekunnin pohjat.
Toinen uutuus on niin ikään 80-lukua ja vie toisenlaiseen maisemaan. Valkeakosken kaupungin kaduille, joilla vanhemman väen keskuudessa, vielä tänäkin päivänä elävät tarinat Suurajo-kilpailijain koukeroista Säterin Kiharalla. Tämä 3,2 kilometrinen sora-asfaltti kaupunki-EK on todella kihara. Kun katsojan yleensä, samassa paikassa kilpailijat kahdesti nähdäkseen, pitää odotella tuntikausia, niin tällä erikoiskokeella hän näkee ne kolmasti, eikä tarvitse odottaa kuin minuutti.

 

Pirelli Ralli / tiedote 21.9.2016
Ossi-V. Takala / 0400 835 871

 

Muistot ja nykypäivä löivät kättä 2016 Pirelli Rallissa

– Pimeä elokuinen aamuyö Toijalan takana kietoo Suurajo-kulkijat vaippaansa. Taskulampun valossa, 80-luvun ”penkkahuoltopaikan” kupeella, tutkitaan tulosliuskaa päätä puistellen: ”Jo oli Onkemäessä Henkka elementissään, sekunti ja kilometri nelivetoja päihin.”

– Avaraa kaupungin katua, puikkaus puiden lomaan puistotielle, vauhtisuoralta tiukkoihin vinkkeleihin; Peugeotit, Audit, Lanciat, MG Metrot siinä katsojan silmien alla. Se on muistojen Jyskälää, kolmikilometrinen Säterin Kihara Valkeakoskella, lähes kaupungin keskustassa.

– Sora lentää kun autot minuutin välein ampaisevat Teivon kaviouralle. Raviradan katetussa katsomossa kiirii vilkas puheensorina, kommentoinnin lomassa huomion saa myös tarjoiltu maukas pihvi sekä lasissa kupliva kuohuva. Se on rallimaailman nykypäivää.

Kaikkea tätä, muistoja ja nykypäivää, tarjoaa jälleen Pirelli Ralli, syyskuun lopulla ajettava kauden viimeinen SM-osakilpailu, jonka säännöt ja reitti julkaistiin nyt heinäkuun puolivälissä.  Näin rallin järjestäjä, Tampereen Urheiluautoilijat, jatkaa reitin suhteen sitä avoimuuden aikaa, josta viime vuonna saatiin pelkästään hyviä kokemuksia.

Viime vuoden tapaan rallin tositoimet starttaavat perjantaina 23.9. Teivon raviradan erikoiskokeella.  Tätä rallin avaustapahtumaa on edelleen kehitetty ja erityisen arvostuksen sille luo Henri Toivonen Memory-teema.

Teivosta matka jatkuu perjantai-illan toiselle erikoiskokeelle, joka on tuttu, mutta, ah, aina niin vaativa Pengonpohja.

Lauantaina seitsemän erikoiskoetta

Järjestäjän tuttu ”kultainen ohje” on Jyskälä-tiestöön pohjautuva reitti. Vaikka meistä riippumattomista syistä jouduimme suunniteltua suurempaan reittimuutokseen, Teivo pois lukien tämä kriteeri täyttyy edelleen. Tosin kaavailtua 150 EK-kilometrin tasoa emme saavuta, uudet erikoiskokeet eivät mahdollista kahta ajokertaa.

Kahdesti sen sijaan ajetaan Pirelli Rallissa tutut, lauantain lenkin avaava Savo sekä Uskila. Uutuus, jota kaikki tuskin muistavatkaan, on Jyskälän 80-luvun loppupuolen ohjelmistoon kuulunut, Säterin Kiharana tunnettu kaupunkierikoiskoe Valkeakoskella.

Lauantain painuessa iltapäivään siirrytään ”Toijalan taakse” kohti rallin kliimaksia. Niille Krääkkiön-Onkemäen teille joilla 1983 – 84 ralliyön pimeimpinä tunteina syntyivät Henkan eräät suurimmat Jyskälä-maineteot eli kuten Harri-veli muistelee: ” Yleensä juuri täällä hän hyökkäsi ja oli vahvimmillaan.”  Turhaan ei Pirelli Rallin EK no 8 kanna poikkeuksellista nimeä Henkka.

Vielä on ajamatta kisan viimeinen, toiseksi pisin erikoiskoe, lähes parikymmenkilometrinen Ekojärvi. Kun se on selvitetty ja noustu Tampereen Koskipuiston maalilavalle takana on 512 reittikilometriä, sisältäen 9 EK:ta ja 120 EK-km:iä MM-ralleissa mainetta ja sankaritekoja niittäneellä tiestöllä, joten miksipä ei, tämän vaativan reitin läpi käytyään muutkin kuin voittaja voi tuntea olevansa ”hero”.

> Reitti 2016 

 

Ossi-V. Takala
Pirelli Ralli, tiedotus
0400 835 871

post

Henri Toivosen muisto elää 2016 Tampereen SM-rallissa

> English news

Viime vuosien tapaan rallin SM-sarja päättyy Tampereella syyskuussa ajettavaan Pirelli Ralliin, järjestäjänä Tampereen Urheiluautoilijat ry, parhaillaan 60-vuotista toimintaansa juhliva maan vanhin UA-yhdistys.

Niin ikään tänä vuonna täyttyy kuusikymmentä vuotta tähdenlennon lailla kohti autourheilun huippua kiitäneen Henri ”Henkka” Toivosen syntymästä. Siitä kun tuo tähdenlento sammui, on kolme vuosikymmentä.

Jo vuosi sitten syntyi Tampereen UA:ssa ajatus kunnioittaa juhlarallissaan ”Henkan” muistoa ja saavutuksia. Kun myös omaiset suhtautuivat asiaan myönteisesti, on nyt osapuolten kesken solmittu sopimus, johon pohjautuen syksyn Pirelli Rallissa muistellaan tuota loistavassa nosteessa ollutta uraa.

”Hänen muistonsa tulee olemaan ”läsnä” läpi rallin, mutta lähestymistapamme ei ole markkinahenkinen, vaan nöyrän kunnioittava. Haluamme tarjota rallin seuraajille tilaisuuden palauttaa mieliin tämän uran tähtihetkiä ja ajatuksia siitä mihin se olisi saattanut kantaa, jos olisi saanut jatkua,” linjaa apulaiskilpailunjohtaja Toni Mäkinen.

Voitontahtoisena ja laskelmoivana sekä niin halutessaan suorastaan järkyttävän nopeana tunnettu ”Henkka” oli toisaalta leppoisan miellyttävä persoona, joka jaksoi vastailla myös niihin ”tyhmiin kysymyksiin”. Aikoinaan puhuttiin autourheilun suomalaisesta ”nen-aatelista”, tähän ”aateliin” Henri Toivonen on ehdottomasti paikkansa ansainnut.

Entä miksi Tampereen UA?

Toki ”Henkka” löytyy Tampereen rallien kunniataulusta vuoden 1978 voittajana ja muistetaan myös Tampereen UA:n Vauhtipäiviltä, kun hän v.1984 valloitti Ahveniston ajokkinaan C-ryhmän Le Mans Porsche 956, mutta ehkä kaikki kuitenkin peilautuu tulevaan ralliin.

Tampereen SM-rallien tavaramerkki on ollut ja on reitin tukeutuminen vanhaan ns. ”Jyskälä-tiestöön”, niihin joilla ”Henkka” oli vahvimmillaan.

Jyväskylää ajettaessa Henkka aina suunnitteli missä hän hyökkää, hyvin usein se tapahtui yön pimeydessä juuri Tampereen lenkillä”  muistelee Harri Toivonen veljensä Suurajo-strategiaa.

Kymmenessä Suurajossaan hän ehti tehdä monet jäljet Tampereen seudun erikoiskokeille ja näistä kumpuaa yksi syksyn rallin muistelukohde. Onhan tulevan Pirelli Rallin reitti jälleen vankasti ”Jyskälä-tiestöä”, joskin uudistuksia kokeneena. Kaavailtu, entinen reitti sai yllättäen toisenkin toimijan ja koska emme halunneet alueen asukkaille rallirasitetta vain kahden kuukauden välein, päätimme siirtyä muualle. Onneksi Hämeessä näitä Suurajo-teitä riittää.

20160422
Harri Toivonen ja Pirelli Rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja ”Nortti” Lehtinen

 

Kuva Henri Toivosesta: Marko Mäkinen

Ossi-V. Takala
Pirelli Ralli, tiedotus
0400 835 871

Suomen parasta SM-rallia 2013-2014-2015 Tampereella

Tampereella toistamiseen paras SM-ralli – taso korkealla myös vuonna 2015

 Kiire on kun vuosittain järjestää SM-rallin, mutta hetkeksi heittivät Pirelli Rallin tekijät vapaalle ja matkasivat Jyväskylään, AKK:n Mestareiden iltaan, jossa jälleen tämä Tampereen UA:n järjestämä sarjan päätöskilpailu palkittiin parhaimpana SM-rallina. Näinhän oli tapahtunut myös vuonna 2013, jolloin kilpailijat valitsivat sarjan parhaaksi niin ikään tamperelaisten järjestämän Castrol-rallin.

Ja jatkoa on luvassa, Tampereella rakennetaan täydellä tohinalla Pirelli Rallia malli 2015.

”Luonnollisesti saatu tunnustus tuntuu hyvältä ja otamme sen vastaan nöyrällä kiitollisuudella. Se että olemme onnistuneet, ei kuitenkaan anna aihetta henkseleiden paukutteluun. Rallitapahtuman järjestäminen on monen osa-alueen summa ja aina lähes kaikessa voi parantaa; se on tavoitteemme. Kiitos onnistumisesta kuuluu kaikille mukana olleille ja kaikkia teitä myös tarvitaan tulevana syksynä, kun tähtäimessä on entistä tasokkaampi kamppailu,” linjaa ratamestarin tehtävistä rallin kilpailunjohtajaksi siirtyvä Toni Mäkinen.

Pirelli Ralli – tapahtumarikas sarjakauden päätös

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna, vuoden 2014 ralli SM-sarjan päättänyt Pirelli Ralli sisälsi tapahtumia ja käänteitä kuin kreikkalainen draama. Jo lähtöasetelma oli kutkuttava. Neljästä SM-luokasta vielä kolmessa mestaruudet odottivat ottajiaan, sillä vain yhdessä, SM 4:ssä, ne olivat jo jaettu.

Eikä tässä kaikki, ylimääräistä kihelmöintiä aiheutti, että ensimmäistä kertaa Suomen SM-rallien pitkässä historiassa mestaruus näytti matkaavan maan rajojen ulkopuolella – ja vieläpä kahdessa luokassa.

Oli ratkaisu mikä tahansa, niin ainakaan siitä ei tulisi helppo. Sen takasi Pirelli Rallin, päätöskilpailun arvoa vastaava reitti. Yhdeksän erikoiskoetta, 150 EK-km:iä, lähes kokonaisuudessaan perinteisen maineikasta ”Jyskälä-tiestöä.” Yksi EK perjantaina, kahdeksan lauantaina, jolloin tauolta ”loppulenkille” startattaessa edessä on vielä lähes 90 EK-kilometriä.

Pyrkimys tuoda ralli ns. ”ihmisten ilmoille”, toi kilpailukeskuksen, kaupungin liikuntapalveluiden suosiollisella tuella, Tampereen keskustaan Ratinan Stadionille; taukoalue sijoittui reitillisistä syistä Automuseo Mobiliaan Kangasalle.

Startti perjantain tummenevassa illassa, alkaen kello 18, vei legendaariseen Pengonpohjaan. Ratinan tuuliselta lähtölavalta suunnattiin kohti Kurua ja taivaalta riippuvaa yönmustaa pilvimassaa. Kuin kilpailijoita odottaen, erikoiskokeen käynnistyessä, Esteri avasi hanat, ja kaatosateen pimeydessä oli todellinen extreme valmis. Olosuhteita kuvaa erään kokeneen kilpailijan karu, joskin haltioitunut lausunto:” En milloinkaan ole kokenut vastaavaa. Vettä tuli taivaan täydeltä, pimeys imi valot, ikkunat huurtuivat. Kun tiesi pätkän vaativuuden, niin eipä paljoa pitänyt, ettei lähdössä pelottanut.”

Pieni ”pelko” kutitteli myös järjestäjää, mutta pahemmitta kommelluksitta takaisin Ratinaan ja yöparkkiin selviydyttiin, toki tapahtumia ja keskeytyksiä yön pimeydessä koettiin. Sade saavutti Ratinan ja yöparkkia edeltänyttä huoltoa tehtiin pisaroiden ropistessa huoltotelttojen katoille.

Pirelli Ralli 26.9.2014 19-52-27

 

Lauantaiaamun startti käynnistyi kello 8 kuulaan aurinkoisessa syysaamussa, eikä sateesta tietoakaan. Toki maisema oli märkä, minkä eräät kilpailijat saivat heti aamutuimaan karvaasti kokea.

Aamun reitti vei tutulle Sahalahden pätkälle, josta löytyy liukas Luikalan puusilta, yön sateen jäljiltä entistä liukkaampana. Hieman kummissaan katsottiin näytöiltä GPS-seurannan pallukoita, joita sillan päähän alkoi kertyä kasalla asti, siksi usein ”silta yli synkän virran” meni liian vauhdikkaasti. Joku hukkasi aikaa, joku keskeytti, täällä myös ratkesi Joni Nikon ja Viron Kaspar Koitlan välinen SM 2-luokan ”mestaruusmaaottelu”. Molemmat ulkoilivat, mutta Nikon rengastöiden jälkeen ei ero ollut kiinni ajettavissa.

Maaseutulenkiltä poikettiin Lielahden alueella ns. yleisö-EK:lla. Kilpailun kannalta vähämerkityksellinen nykäisy suunnattiin perheille helposti tavoitettavaksi rallielämykseksi, mutta kuinka ollakaan kyseinen lauantai sattui olemaan koulupäivä – ja vieläpä vanhemmille avoin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 11-58-59

 

Värikäs päivä päättyi lauantai-illan tummuessa Ratinan podiumille. Rallin ”pääluokan” SM 1 mestaruuden vei Viron Karl Kruuda – Martin Järveoja, mutta yksi taika säilyi, sillä vieläkään ei Tampereen UA:n rallissa voitto valunut vieraille maille, tällä kertaa sen vei pari Ari Vihavainen – Jani Vainikka. Toki ralli SM-sarjan henkilökohtaisista mestaruuksista puolet matkasi Viroon.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-59-13

 

Hyvän draaman tapaan Pirelli Rallin dramaattinen loppuhuipennus koettiin, osan kilpailijoista jo valmistautuessa voitonjuhliin, kilpailun viimeisessä kaarteessa, jossa ratkottiin SM 3 luokan paremmuus. Selkeästi kohti mestaruutta ajanut Joonas Lindroos lipsahti ulos ja tuli maaliin ajanottokennot ohittaen. Kilpailun tuomaristossa tämä johti hylkäykseen. Erikoiskokeella oli meneillään rallin livelähetys, joten tapahtuma taltioitui ”kaikelle kansalle” niin kilpailukeskuksen screenille, nettiin kuin TV:n jälkilähetyksiinkin.

Pirelli Ralli 27.9.2014 18-18-19

 

Läpi rallin pudotuspelin luonteisena edennyt SM 3-luokan taistelu päättyi pistetaulukon neljänneltä sijalta startanneen parin Samuli Vuorisalo – Eetu-Pekka Hellsten Suomen mestaruuteen .

Pirelli Ralli 27.9.2014 19-15-06

Värikäs ja tapahtumarikas Pirelli Ralli oli ohi. Kuten aina kotiin matkasi sekä pettyneitä että onnistujia, myös järjestäjälle koitti tilinteon hetki. Ison kilpailun tekemisessä on aina haasteensa, mutta päällimmäiseksi nousi onnistumisen tunne, siksi runsaita olivat kilpailijain jakamat kiitokset.

Tästä on hyvä jatkaa! Kiitos kilpailijoille, yhteistyökumppaneille, yleisölle sekä kaikille mukana olleille!

 

Pirelli Ralli jälleen SM-sarjan päätöskilpailu

Tampereen UA ja Pirelli Ralli ovat jälleen mukana jo käynnistyneessä vuoden 2015 ralli SM:ssä. Sarjan päätöskilpailu ajetaan Tampereen ympäristössä 25.-26.9.

SM-sarjan ohella kilpailulla on NEZ-arvo ja siinä nähdään jälleen myös Mekonomen VOC-sarjan Volvot.

Rallin suunnitelmat ovat hyvässä vauhdissa, konseptin noudatellessa tutuksi tullutta linjaa, jossa reitin pääosan muodostaa ns. ”Jyskälä-tiestö.” Erikoiskokeet jakautuvat molemmille kilpailupäiville, mutta painottuvat luonnollisesti lauantaille ja sijainnin suhteen ”uutuuksiakin” on luvassa. Erikoiskoekilometrien kokonaismäärä tullee vuoden 2014 tasosta jonkin verran laskemaan.

Tavoitteena on säilyttää edelleen rallin näkyvyys Tampereen ydinkeskustassa, mutta kilpailukeskuksen suhteen tutkitaan eri vaihtoehtoja. Myös yhteistyötä Auto- ja tiemuseo Mobilian kanssa on tarkoitus jatkaa.

 

Lisätietoja kilpailusta saa tässä vaiheessa järjestelytoimikunnan puheenjohtajalta ”Nortti” Lehtiseltä (040 5588577) tai kilpailunjohtaja Toni Mäkiseltä (040 3022550).

 

Pöytä ratkaisuille on katettu

Onko roiskunut penkoille vai arvokkaasti valunut, joka tapauksessa ralli SM-sarja 2014 osalta hiekka tiimalasista alkaa loppua; jäljellä on enää viimeinen kattaus, Tampereella syyskuun viimeisenä viikonloppuna ajettava Pirelli Ralli.

Ja millainen onkaan kattaus? Yhdeksän erikoiskoetta, runsaat 150 EK-km:iä, sijoittuen suurimmalta osaltaan maineikkaalle ”entisaikojen” Jyskälä-tiestölle. Heti on todettava, ettei kuitenkaan mikään vuoden takainen kopio, kaukana siitä, joskin lohduksi ainakin nuotittajille, osa erikoiskokeista ajetaan kahteen kertaan.

Perjantai-iltana alkaen klo 18.01 startataan kilpailukeskuksesta Ratinan Stadionilta ja siirrytään ”lämmittelemään” illan tunteina ajettavalle yhdelle EK:lle, josta palaillaan Ratinaan klo 20 lähtien.

Lauantaiaamuna klo 08.01 käynnistyvät tosi toimet samasta paikasta 15 minuutin huollolla ja ei kun taipaleelle. Noin 50 EK-kilometriä myöhemmin poiketaan Ratinan Stadionille puolen tunnin huoltoon. Ja sitten alkaa ralli!

Kaikki aiempi on ollut lämmittelyä – onhan ajamatta vielä lähes täysi mittainen kisa. Vähän jälkeen klo 13 käynnistyvällä iltapäivälenkillä vetäistään putkeen vielä neljä erikoiskoetta yhteismitaltaan vaatimattomat 88 km:iä, mitä nyt klo 15 lähtien tasataan 20 minuuttia hengitystä kokoomatauolla Kangasalan Mobiliassa.

Ensimmäiset urakan selvittäneet nousevat Ratinan Stadionin podiumille klo 19.00.

Vielä paljon jaossa

Tampereen Pirelli Ralliin lähdettäessä on mestaruusmittelöissä vielä paljon jaossa, sillä SM-sarjan neljästä mestaruudesta vain yksi on ratkennut, Alajärven Ville Hautamäen varmistettua edellisessä Turun osakilpailussa SM 4 eli Super 2 luokan Suomen mestaruuden. Toki himmeämmille mitaleille tässäkin luokassa tarjokkaita on vielä neljä kappaletta.  Puhumattakaan luokista SM1, SM2 ja SM3, joissa jokaisessa on neljällä kilpailijalla vielä teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen.

Tämän tilanteen tekee mahdolliseksi Pirelli Rallissa jaettavat puolitoistakertaiset SM-pisteet.

Joten kiirettä kannattaa vielä pitää!